Biorientowany polipropylen, lepiej znany jako BOPP, stał się ulubioną folią przemysłu opakowań elastycznych i zyskuje przewagę nad sztywnymi tworzywami sztucznymi ze względu na swoją wszechstronność, ekonomiczność i zrównoważony rozwój. Co to jest folia bopp? Jest to folia polipropylenowa z powłoką umożliwiającą jej zgrzewanie na gorąco. Jej główną cechą jest bariera ochronna, którą oferuje, aby zapobiec przedostawaniu się lub wychodzeniu wilgoci. Jej zastosowania są zorientowane głównie na masowy rynek ciastek, przekąsek, czekolad, cukierków, a także etykiet. Kontynuuj czytanie, aby dowiedzieć się, czym jest folia bopp.
Ewolucja techniczna BOPP
BOPP zaczęto rozwijać w latach 70. ubiegłego wieku, kiedy to uzyskano znaczną poprawę właściwości optycznych, mechanicznych i bariery dla pary wodnej w porównaniu z tradycyjną folią polipropylenową. Ewolucja w uprzemysłowieniu produkcji pozwoliła na obniżenie kosztów, ponieważ pierwsze maszyny o szerokości 4 metrów zostały zmodernizowane do 6 metrów, a obecnie stosowane są maszyny 8-metrowe o grubości 20, 18 i 15 mikronów, co sprzyja wysokiej wydajności. Dzięki zmniejszeniu grubości uzyskuje się więcej opakowań na kilogram, czyli obniża to znacząco koszty. Dlatego wiele firm decyduje się na zastąpienie sztywnych opakowań z tworzyw sztucznych elastycznymi opakowaniami BOPP, które są również lżejsze i mniej zanieczyszczają środowisko.
Ochrona i estetyka folii BOPP
Funkcja ochronna lub barierowa może być wydłużona, w zależności od produktu, nawet do sześciu miesięcy. Aby uzyskać dłuższy okres trwałości, BOPP musi być łączony z innymi zaawansowanymi technologicznie foliami, takimi jak poliester, polietylen, aluminium lub papier. Folia bopp co to jest? Istnieje około dwudziestu wariantów, które pozwalają na uzyskanie wysokiej jakości opakowania, wysokiej bariery ochronnej lub specjalnej tekstury. Jednak to zwiększa koszt produktu, więc potrzeba połączenia będzie zależeć od zawartości, które mają być chronione i innych cech, które sprawiają, że jest to niezbędne i opłacalne. Na rynku dostępne są różne kolory folii BOPP, które zwiększają efekt wizualny produktu.
Każdy produkt ma do dyspozycji inny rodzaj folii BOPP, dzięki której można opracować opakowanie elastyczne odpowiednie do jego właściwości:
- Ciastka: laminaty BOPP/BOPP o różnych grubościach i w kombinacjach z białym lub metalizowanym BOPP.
- Słodycze i cukierki: laminaty BOPP/BOPP i BOPP/PE chronią produkt przed wilgocią ze względu na zawartość cukru.
- Etykiety: etykiety na rolkach do napojów bezalkoholowych, wody i innych produktów butelkowanych. Z laminatami BOPP13U/BOPP 38 PB lub pojedynczą folią BOPP PB 40.
Ogromne zalety folii BOPP
Folia BOPP ma następujące zalety:
- Wysoka przejrzystość i połysk
- Dobre właściwości mechaniczne
- Łatwość obróbki (druk, laminacja)
- Dobra obrabialność na liniach pakujących
- Doskonała przepuszczalność pary wodnej
- Szeroki zakres grubości
- Różne temperatury uszczelnienia
- Różne poziomy COF
- Kawitacja z różnymi gęstościami
- Dobry stosunek kosztów do wydajności
- Wszechstronność
Ponadto materiał ten można poddać recyklingowi z nadrukiem lub bez, a także wykorzystać do produkcji plastikowych arkuszy lub granulatu na wiadra, garnki i wszystkie rodzaje sztywnych tworzyw sztucznych do formowania. Dziś nacisk kładzie się na obniżenie grubości, aby produkować mniej opakowań i mniej zanieczyszczać środowisko, są to wymagania, które BOPP spełnia bardzo dobrze. Jest to materiał, lekki, o dobrym poziomie barierowości i ekonomiczny, idealny dla produktów masowych.
Folie – producent – rosnący rynek
Według badań AMI Consulting, zapotrzebowanie na folię BOPP na świecie w ciągu najbliższych czterech lat będzie rosło w granicach od 6 do 7% rocznie, a głównymi odbiorcami tego materiału będą kraje azjatyckie i w mniejszym stopniu kraje Europy Wschodniej wraz z Rosją i Brazylią. Z kolei Chiny, Indie i Bliski Wschód będą najbardziej preferowane w eksporcie ze względu na swoją konkurencyjność kosztową. Z kolei badanie wskazało, że kraje Europy Zachodniej, Ameryka Północna i Japonia zmniejszają swoją produkcję i rynek, a jednym z powodów jest to, że mają zwykle starsze, wolniejsze, mniejsze zakłady i wyższe koszty. Widać wyraźnie że w przypadku produktu, jakim są folie – producenci cały czas się rozwijają a na rynku pojawiają się nowi.